Współpracujemy z osobami uprawnionymi do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej, wpisanymi do Centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków prowadzonego przez ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.
Jeśli nie wiesz, w jakich sytuacjach, należy wykonać świadectwo charakterystyki energetycznej budynku, zapoznaj się z poniższym tekstem.
Zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków, właściciel lub zarządca budynku lub części budynku lub osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, lub najemca w przypadku, o którym mowa w art. 11 ust. 3, zapewnia sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej dla budynku lub części budynku:
- zbywanego na podstawie umowy sprzedaży;
- zbywanego na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu;
- wynajmowanego.
Z brzmienia przepisów ustawy wynika zatem, że sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej zlecają:
- właściciel lub zarządca budynku (w przypadku sprzedaży lub najmu);
- osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (w przypadku zbycia tego prawa);
- najemca (w przypadku, o którym mowa w art. 11 ust. 3 ustawy).
Zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy właściciel lub zarządca budynku lub części budynku lub osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, jest obowiązany do przekazania świadectwa nabywcy albo najemcy, w przypadku sprzedaży lub najmu budynku lub części budynku. W razie niewywiązania się z tego obowiązku, nabywcy lub najemcy przysługuje prawo do wykonania świadectwa na koszt zbywcy albo wynajmującego.